خصوصیات نرم افزار CRM
همانطور که در مقاله CRM چیست و اتصال آن به پنل پیامک توضیح داده شد CRM یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتریان است که میتوان با اتصال آن به پنل پیامکی بسیاری از کارهای مربوط به امور مشتریان را به راحتی انجام داد. تشکر از اولین خرید، تبریک سالروز تولد، ارسال پیامکی فاکتور، ارسال پیامکهای مرتبط با محصول خریداری شده و … از جمله مواردی هستند که میتوانید به راحتی توسط این تکنولوژی انجام دهید. از اهداف مهم نرم افزار CRM که به نرم افزار مدیریت تماس نیز شناخته میشود این است که اطلاعات مشتری را در یک مخزن مشترک تلفیق کند تا کاربران بتوانند ارتباطات خود را سازماندهی و مدیریت کنند. نرمافزارهای مختلفی تحت عنوان CRM یا مدیریت ارتباط با مشتریان وجود دارند که باید چهار خصوصیت زیر از جمله ویژگی های اصلی آنها باشد. که در این مقاله خصوصیات نرم افزار CRM را بررسی خواهیم کرد.
مدیریت اطلاعات مشتری
مدیریت اطلاعات مشتری یکی از ویژگیهای بسیار مهم نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان است که بیشتر آنها پایگاه دادهی مجهز به ابزار جستو جو برای ذخیره ی اطلاعات مشتریان را در اختیار کاربران قرار میدهند. این اطلاعات ممکن است شامل اطلاعات شخصی، پیشنهادها و قراردادها باشد. در حالی که اگر با برخی از CRM ها کار کرده باشید متوجه میشوید که بیشتر آنها چنین قابلیتی را ارائه نمیدهند و کار را برای کاربران سخت میکنند.
پیگیری و ثبت تعاملات
این ویژگی نیز یکی دیگر از جذابیتهای سیستم های CRM است که توانایی ثبت مکالماتی که به صورت تلفنی، حضوری، چت زنده، ایمیل و … برگزار میشود را دارد. این تعاملات میتواند به صورت دستی وارد شوند، یا به صورت خودکار با تلفیق سیستمهای تلفن و ایمیل و … صورت گیرد. این مورد میتواند بسته به نوع محصول متفاوت باشد. برخی از سیستمها همچنین میتوانند تعاملات را در فیس بوک، توییتر و سایر شبکه های اجتماعی دنبال کنند. این ویژگی میتواند برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات در دنیای دیجیتال فعال هستند مناسب باشد.
انجام خودکار گردش کار
سومین خصوصیات نرم افزار CRM ، حالت خودکار ساختن یا اتوماسیون گردش کار میباشد. این ویژگی یکی از خصوصیات بارز این نرم افزارهاست که با قرار گرفتن پلهی اول در نرمافزار پلههای بعدی به ترتیب توسط نرمافزار چیده میشود به این صورت که وقتی یک کار در یک مرحله کامل میگردد، سیستم به طور خودکار، مرحله بعد را تعیین و مقدمات آن را فراهم میسازد. این فرایند مرسوم در کسبو کار معمولا از تکنولوژی هایی همچون لیست کارها، تقویم ها و سیستم های هشدار دهنده استفاده میکنند. معمولا یکی از ویزگیهای مهمی که صاحبان کسب و کارها را به سمت نرمافزارهای مدیریت ارتباط مشتریان جذب میکند همین مورد است که باعث صرفهجویی در زمان و انجام منظم کارها را در پی دارد.
گزارشهای روزانه
گزارشدهی آخرین ویژگی اصلی نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان است. این ویژگی میتواند برای ایجاد اطمینان از روند درست انجام کار برای مدیریت باشد تا با بررسی روزانه، به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند. این ویژگی میتواند از ابزار گزارش دهی CRM برای پیگیری عملکرد و بهرهوری بر اساس فعالیتهای وارد شده در سیستم CRM استفاده کند، به عنوان مثال، چه تعداد مخاطب جدید در آن روز اضافه شده است یا اینکه درآمد حاصل چه مقدار شده است؟ میتوان توسط این ابزار پیشبینیهایی از قبیل میزان فروش یک محصول خاص یا خالص درآمد در بازهی زمانی مشخص در آینده مثلا چند ماه بعد استفاده کرد.
همانطور که از ویژگیهای ذکر شده در بالا برمیآید، نرمافزارهای CRM میتوانند تمام خواستههای صاحبان کسبو کار در حوزهی بازاریابی پیامکی را برآورده کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که همهی نرم افزاراهای موجود در این حوزه دارای ویژگیهای مورد نظر نیستند. پس قبل از تهیهی آن، انجام تحقیق و بررسی لازم است.