سئو به چه معناست؟ و چه اهمیتی دارد؟
سئو برگرفته از عبارت انگلیسی Search Engine Optimization که در زبان فارسی از آن به بهینهسازی موتورهای جستجو نیز یاد میشود. در واقع اگر بخواهیم به تعریفی عامیانهتر اشاره کنیم، میتوانیم اینگونه بیان کنیم که سئو (بهينهسازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري موتورهاي جستجو با روشهاي غير اخلاقي نيست.
استفاده از سئو برای اولین بار به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز میگردد. در آن زمان هنوز موتورهای جستجو آنچنان پیشرفته نبودند. به همین دلیل الگو های محدودی را برای رتبهبندی سایتها در نظر میگرفتند. یاهو یکی از اولین موتورهای جستجو بود که در سال ۱۹۹۵ میلادی اصول خود را در این زمینه ارائه داد. اما با ورود گوگل در سال ۱۹۹۸ میلادی و ارائه الگوهای آن، به مرور این الگوها پیشرفتهتر شد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما در حال حاضر موتور جستجوگر گوگل حدود ۲۰۰ ملاک برای رتبهبندی سایتها در نظر گرفته است! فکرش را بکنید، دویـــــــــــست مورد!!!
- این تفکر درست نیست!
حال ممکن است این سؤال در ذهن شما پیش آید که اگر تنها با اصول کلی این رشته آشنا شویم دستیابی به رتبه خوب برای سایتمان کار آسانی است. در حالی که این تفکر درست نیست.
کار در این حوزه صبر و حوصله بالایی میخواهد. در واقع موفقیت در این رشته زمانبر است و علت آن نیز این است که به طور مداوم الگوهایی که موتورهای جستجو ایجاد میکنند در حال تغییر است و به طور کلی یک سئوکار حرفهای برای بهینهسازی سایتهایی که با آنها همکاری دارد باید دانش خود را به شکل مداوم بروز نگه دارد. گرچه فعالیت در حوزه سئو زمانبر است و ممکن است شما هفتهها و ماهها بر روی واژههای خاصی کار کنید تا سایتتان با آن واژهها در موتورهای جستجو شناخته شود، اما نتیجه این کارِ زمانبر، بسیار عالی است زیرا زمانی که سایت شما به خوبی بهینهسازی شده باشد میتواند بر تمام بخشهای کسب و کار شما تاثیر خوبی گذاشته و برای تجارت شما سودده باشد.