سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل آفتاب در استان سمنان در اسفند ماه ۹۳ راه اندازی شد.
در مدت ۳ سال اجرای این سامانه، ارتباط یکپارچه و سیستماتیک بخشهای مختلف این محموعه را ایجاد کرده است.
پیش از نصب این سامانه در پایانه بار این استان، نویت دهی و اعلام بار به شکل دستی انجام میشد.
این روند مشکلات متعددی برای رانندگان، شرکتهای حمل و نقل و پایانه بار این استان ایجاد می نمود.
از جمله این مشکلات می توان به
- کندی انجام کار و اتلاف زمان
- صفهای طولانی رانندگان در گیشه های نوبت دهی
- بی نظمی و شلوغی پایانه بار
- بالا بودن میزان هزیته ها در مقایسه با سامانه مدیریت حمل و نقل آفتاب
اشاره نمود.
سامانه آفتاب ضمن برطرف کردن این مشکلات توانسته در درآمدزایی پایانه بارهای استان سمنان نیز موثر واقع شود. افزون بر مدیریت آسان پایانه بار، در مدیریت پارکینگ و ایجاد درآمد با اختصاص پارکینگ به راننده ها نیز نقش آفرینی نماید.
اختصاص نوبت به راننده ها با کمک این سامانه از تخلفات احتمالی در صدور نوبت دهی نیز جلوگیری می کند.
سیستم نوبتدهی در پایانه بار استان سمنان به واسطه سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل آفتاب از طریق سیستم تشحیص پلاک صورت می پذیرد. با کمک سیستم تشخیص پلاک، ورود و حروج ماشینها به شیوه سیستماتیک در سامانه ثبت شده و روند نوبت دهی بطور منظم انجام می شود.
استان سمنان با هجواری با ۸ استان و با توجه به اینکه در مرکز کشور واقع شده از شاهراههای حمل و نقل کشور محسوب میشود.
استفاده از سیستم های هوشمند نظیر سامانه آفتاب در حمل و نقل کشور میتواند نقش موثری ایفا نماید.
پادکست صوتی مصاحبه با آقای ایمانی مدیر عامل شرکت بهره بردار انجمن صنفی حمل و نقل شرکتهای استان سمنان :