رفتار درست با مشتری ناراضی

به نظر می‌رسد مبحث مشتری مداری یا همان رفتار درست با مشتریان ناراضی یکی از آن موضوعات مورد بحثی است که بسیار می‌توان راجع آن مطلب و مقاله نوشت و منتشر کرد. در صورتی که صاحب کسب و کاری باشی و طرز درست رفتار کردن با مخاطب را بلد نباشی جای سوال دارد. اینکه برخی از فوت و فن ها را بلد نیستید در اصل مشکلی ندارد. می‌توانید طرز برخورد صحیح را از منابع معتبر یاد بگیرید و آنها را الگوی رفتاری خود قرار دهید تا در کوتاه مدت به موفقیت هایی که مد نظرتان است دست یابید.

مطمئن باشید اگر برای یادگیری رفتار صحیح با مشتری زمان صرف کنید، بهتر می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. از سویی، این نکته را مد نظر داشته باشید که این روزها، سواد ارتباطی یک علم محسوب می‌شود. پس برای یادگیری نکات بیشتر در مورد این علم تا پایان مقاله تحت عنوان رفتار درست با مشتری ناراضی در کنار آفتاب مارکتینگ باشید.

مهمترین نکات درباره رفتار درست با مشتریان ناراضی

قبل از شروع صحبت در مورد رعایت رفتار درست با مشتریان ناراضی، بایستی بدانید که مشتری یک انسان است. پس جدای از این که مشتری شما محسوب می‌شود در اصل یک انسان است. پس چه کنیم که در مقابل این انسان تحت عنوان مشتری رفتار مناسبی داشته باشیم؟

خوش برخورد باشید

وقتی شما و سایر کارکنان تان می‌خواهید روبروی مشتری قرار بگیرید لطفا با چهره و رفتار مناسب با آنها مواجه شوید. به هر حال هدف شما باید جلب نظر مشتری باشد. هیچ کس با چهره عصبی و بد رفتاری فروشنده، برای خرید از او پیش قدم نمی‌شود. همیشه با لبی خندان از مشتری پذیرایی کنید.

تبعیض قائل نشوید

منظور آن است که به عنوان یک انسان با همه به مساوات برخورد کنید. از سویی لحن برخوردتان را مشتری به مشتری عوض نکنید. یک لحن ثابت را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید. به این نکته مهم بسیار توجه کنید، چرا که یکی از اصول رفتار درست با مشتریان ناراضی است.

پاسخگو باشید

بر حسب فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهید، به دنبال آن  مشتری را رها نکنید. تلاش کنید هر لحظه که آنها نیاز داشتند در فرصت مناسب پاسخگوی مناسب آنها باشید. این حرکت در نظر مشتری بسیار قابل توجه است و در ذهنش ثبت می‌شود و به شما تا مدت ها وفادار می‌ماند. حتی می‌توانید برای پاسخگوی بهتر از بخش پشتیبانی استفاده کنید تا نتیجه مطلوب تری را دریافت کنید.

درکش کنید

شما به عنوان فروشنده یا صاحب کسب و کارهای مختلف بایستی همه جوانب را در نظر گرفته و با مخاطب هم صحبت شوید. بهترین کار آن است که در وهله اول خود را جای او قرار دهید. خودتان انتظار دارید در چنین شرایطی چه برخوردی با شما بشود.

زمان بگذارید

یکی از نکاتی که بایستی در بخش رفتار درست با مشتریان ناراضی رعایت شود، بحث وقت گذاشتن است. شما موظفید که برای تک تک مخاطبین و مشتریانتان زمان بگذارید. این موضوع فرد به فرد فرق می‌کند. شما بایستی در خصوص سواد ارتباطی خوب عمل کنید که در همان لحظات اول تشخیص بدهید با این مشتری که روبروی شما قرار دارد، چه رفتاری طلب می‌کند. در همه حالت مثبت اندیش باشید و رفتار و لحن مناسب از خود به نمایش بگذارید.

 درخواست کمک کنید

گاهی مواقع نیاز است که برای اینکه مشتری بتواند از محصولات و خدمات شما استفاده درست بکند با روش کار آَشنا باشد. می‌توانید  یک محتوای شبیه به دفترچه راهنما تهیه کنید. یا اینکه زمان بگذارید تا به طور مستقیم در حین صحبت کردن، او را راهنمایی کنید. اگر جایی را متوجه نشدند، علت را پیگیر باشید. به آنها بگویید که در کنارشان هستید و می‌توانند روی شما حساب ویژه باز کنند.  بگویید اگر  نیاز به کمک داشتید ما در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

امیدواریم با رعایت این موارد در جریان آشنایی با رفتار درست با مشتریان ناراضی به اهداف مورد نظر خودتان دست یابید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *